divendres, 30 de desembre del 2016

Per què "esmaixellat" ???

El maxil·lar inferior o mandíbula, també popularment anomenat la barra, el queix, la maixella o ferradura és un os pla i desparió, central i simètric situat en la part inferior i anterior de la cara, constituint per si mateix la mandíbula.
Una altra definició de “maixella” seria cadascuna de les peces dures, formades d’os, quitina o substàncies semblants, que tenen alguns animals al costat o al voltant de la boca i que els serveixen generalment per a l’obtenció, la trituració i la deglució de l’aliment i també per a la defensa.

Un esmaixellat és un subjecte o animal que no te mandíbula. Diuen que Déu dóna barba a qui no té maixella. Jo, en canvi, vaig néixer amb maixella i tinc barba, però a finals de l’any 2008 em van detectar un carcioma escamós de mandíbula dreta (4t quadrant de la vora alveolar des del solc vestíbul-alvelar al solc linguoalveolar des de peces 48 a 44) aplican-me una mandibulopelviglosectomía dreta amb buidament cervical dret.

En definitiva, que fa 8 anys que em falta mitja maixella dreta i que tot el que menjo d’ençà són triturats. Sovint somio sucant pa a uns ous ferrats, assaborint unes seques amb botifarra, uns musclos al vapor, un torró de xixona, unes costelles de xai, un entrepà vegetal amb tonyina i ou dur, un llamàntol, una sopa de galets i carn d’olla, un croissant, i molts molts molts etcèteres més …. però que hi farem !!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada